Document Detail


Diet and predictors of dietary intakes in women with family history of breast and/or ovarian cancer.
MedLine Citation:
PMID:  19833573     Owner:  NLM     Status:  MEDLINE    
Abstract/OtherAbstract:
BACKGROUND: Dietary intakes of vegetable, fruit, fiber, folate, and B vitamins have been associated with reduced breast and/or ovarian cancer risk. However, few studies have assessed dietary intakes and factors associated with diet in women with family history of breast and/or ovarian cancer (FHBOC). We examined dietary intakes and predictors of diet in women with FHBOC (n=211) enrolled in a population-based cancer family registry.
METHODS: We assessed diet via a food frequency questionnaire, family history by telephone and demographic variables by questionnaire. Descriptive statistics were performed, and multivariate linear regression analyses were conducted to examine variables [body mass index (BMI), age, parity, energy intake, alcohol use, smoking and education] associated with dietary intakes.
RESULTS: Mean daily intakes were: 2.57 vegetable servings [+/-standard deviation (SD) 1.22], 1.56 fruit servings (+/-0.9), 11.21g fiber (+/-5.32) and 33.85% energy from fat (+/-9.05), 241.98microg folate (+/-120.80) and 1.33mg vitamin B6 (+/-0.62). Regression analyses showed that younger age, smoking, lower education and higher BMI had a significant association with decreasing vegetable, fruit and/or fiber intakes. BMI had a significant positive association with % energy from fat. Similar results were observed when assessing independent variables with micronutrient intakes studied.
CONCLUSIONS: These data suggest that women with FHBOC should be encouraged to meet dietary guidelines for cancer prevention. Specifically, public health dietary interventions should target women with FHBOC who are smokers, less educated, have a higher BMI and are younger. Such interventions may potentially reduce breast and/or ovarian cancer risk in this population.
Authors:
Archana J McEligot; Michele Mouttapa; Argyrios Ziogas; Hoda Anton-Culver
Related Documents :
10585893 - Amino acid nutrition and immune function in tumour-bearing rats: a comparison of glutam...
3033383 - Energy intake: its relationship to colon cancer risk.
19138343 - Nutritive evaluation of legume seeds for ruminant feeding.
Publication Detail:
Type:  Journal Article; Research Support, N.I.H., Extramural     Date:  2009-10-14
Journal Detail:
Title:  Cancer epidemiology     Volume:  33     ISSN:  1877-783X     ISO Abbreviation:  Cancer Epidemiol     Publication Date:  2009 Dec 
Date Detail:
Created Date:  2009-12-07     Completed Date:  2010-02-16     Revised Date:  2011-06-17    
Medline Journal Info:
Nlm Unique ID:  101508793     Medline TA:  Cancer Epidemiol     Country:  Netherlands    
Other Details:
Languages:  eng     Pagination:  419-23     Citation Subset:  IM    
Affiliation:
California State University, Fullerton, Department of Health Science, United States. amceligot@fullerton.edu
Export Citation:
APA/MLA Format     Download EndNote     Download BibTex
MeSH Terms
Descriptor/Qualifier:
Adult
Aged
Aged, 80 and over
Body Mass Index
Breast Neoplasms / epidemiology,  genetics*
Diet*
Diet Surveys
Dietary Supplements
Female
Food Habits*
Genetic Predisposition to Disease*
Humans
Middle Aged
Ovarian Neoplasms / epidemiology,  genetics*
Prognosis
Grant Support
ID/Acronym/Agency:
K07 CA101964-02/CA/NCI NIH HHS; K07CA101964-02/CA/NCI NIH HHS

From MEDLINE®/PubMed®, a database of the U.S. National Library of Medicine


Previous Document:  Evaluation of childhood acute leukemia incidence and underreporting in Brazil by capture-recapture m...
Next Document:  DNA distress: just ring 9-1-1.